Reklamace dovolené: jak postupovat a na co máte právo?

| 26. 8. 2019
reklamace dovolené

Vrátili jste se z dovolené, která vůbec nesplnila vaše očekávání? Ubytování neodpovídalo původním slibům, vzdálenost od moře byla delší než dlouhá a slibovaný bazén nebyl v dohledu? Věřte, že obrana existuje a nemusí vám zůstat jen oči pro pláč. Využijte svého práva reklamace dovolené. Jak na to?

Pokud cestovní kancelář pořádá váš zájezd, odpovídá také za jeho bezproblémový průběh v souladu s uzavřenou smlouvou. S reklamací se tedy klidně obraťte přímo na ní, i když služby poskytoval třeba někdo jiný (hotel, letecký přepravce). Podoba zájezdu je určená ve smlouvě nebo ve vystaveném potvrzení o zájezdu.

Co můžete u dovolené reklamovat?

Ve zkratce můžeme říct, že reklamovat můžete všechno, co je uvedeno ve smlouvě o zájezdu nebo v jeho potvrzení.

Na následující problémy reklamaci uplatnit smíte:

  • Nižší kvalita hotelu (např. má hotel mít oficiálně pět hvězdiček, ale ve skutečnosti získal jen tři).
  • Nefunkční sprcha, toaleta, elektřina, klimatizace a další vybavení (nelze reklamovat jen krátkodobý výpadek).
  • Vybavení, které bylo uvedeno ve smlouvě, ale u hotelu není (chybí bazén, sauna, hřiště apod.).
  • Jiný, než zaplacený výhled (objednali jste si pokoj s výhledem na moře, ale namísto toho je vaše okno orientované na depresivní dvorek s popelnicemi).
  • Zkažené jídlo zahrnuté v ceně zájezdu.
  • Nižší komfort (zápach, otravný hmyz v pokoji, velký rámus v noci apod.).
  • Absence animačních programů pro děti, nezajištění odvozu na letiště nebo z něj, chybějící slíbená lehátka, slunečníky a další.

Co reklamovat nelze:

  • Počasí: studené moře, vysoké teploty, déšť (dá se ale pojistit slunečné počasí).
  • Zpoždění, které způsobí špatné počasí: okolnosti, které nemohl dopravce ovlivnit.

Víte, že smlouva o zájezdu nemusí být v písemné formě? Podle občanského zákoníku stačí, když vám pořadatel vydá potvrzení o zájezdu, kde nechybí údaje o sjednaných službách, pořadateli, cenách, podmínkách storna, platbě nebo způsobu uplatnění reklamace.

Veškeré informace musíte znát ještě před zaplacením, protože platbou zároveň stvrzujete, že se vším souhlasíte. Většina cestovních kanceláří však i nadále vyžaduje smlouvy uzavřené písemně.

reklamace dovolené

Reklamovat můžete i ztrátu radosti

Od roku 2014 lze požadovat finanční odškodnění i za psychickou újmu a komplikace vzniklé se zkaženou dovolenou. „Ztráta radosti z dovolené“ neboli „narušení dovolené“ patří, jako jedna z mála, mezi zákonné náhrady nemajetkové újmy.

Získat ji lze ale jen při souhrnném odškodnění, které převyšuje polovinu ceny zájezdu. Vše musí být důkladně zdokumentováno a prověřeno.

Rozhodně ji nezískáte jen proto, že jste jeli na safari pozorovat lvy a oni se zrovna žádní neobjevili.

Kde reklamovat dovolenou?

S reklamací se obraťte na společnost, které jste dovolenou platili (cestovní agentura nebo kancelář). Podat ji můžete přes e-mail, doporučený dopis či osobně na pobočce.

Když jste zájezd zakoupili u cestovní agentury Invia, která nabízí zájezdy mnoha jiných cestovních kanceláří a cestovali třeba z CK Firo tour, stejně reklamujete u Invie.

Poznámka: Prodejce má na vyřízení reklamace 30 kalendářních dnů.

Náležitosti reklamace dovolené

  • Adresa prodejce zájezdu
  • Datum podání reklamace
  • Jméno a adresa
  • Informace o zájezdu a číslo smlouvy
  • Text, kde podrobně popíšete, co vlastně reklamujete
  • Návrh na odškodnění
  • Informaci o již poskytnuté náhradě (pokud byla poskytnuta)
  • Váš podpis

Tip: Na internetu naleznete mnoho různých předpřipravených vzorů reklamací.

Kdy dovolenou reklamovat?

S reklamací nikterak neotálejte. Ideálně řešte situaci ihned poté, co vznikla, třeba s delegátem cestovní kanceláře.

V některých případech můžete sjednat nápravu bez cestovní kanceláře a po ní pak jen požadovat uhrazení nákladů s tím spojených. Standardně je to absence sjednaného transferu z letiště do hotelu, kdy si musíte najít dopravu sami (objednat taxík apod.). Po prodejci pak máte právo požadovat proplacení výdajů.

Podle nového občanského zákoníků vám po návratu z dovolené běží lhůta jeden měsíc ode dne příjezdu. Pokud to nestihnete, nemusí vám pořadatel zájezdu váš nárok uznat a označí ho za promlčený.

Odškodnění u reklamace dovolené

Standardním řešením problémů je náprava vzniklé situace či náprava vzniklé škody (opraví se rozbitá klimatizace, vymění pokoj se špatným výhledem apod.). Také je možné žádat o finanční kompenzaci. Využívaným vodítkem je tzv. Frankfurtská tabulka slev. V ní jsou vyjmenované závady na dovolené i obvyklá výše slevy, která se počítá z ceny dovolené, ale bez příplatků a tax.

V tabulce uvádíme příklady některých těchto slev.

Jiný způsob ubytování, než jaký jste si objednali   (pokoj bez balkonu, výhledu na moře, atd.)Sleva 5 – 20 %
Hluk v nočních hodinách10 – 40 %
Nepoživatelná jídla20 – 30 %
Odjezd odložený o více než 4 hodiny5 % podílu ceny jednoho dne za kždou další hodinu

Ať už se chystáte reklamovat svou dovolenou z jakéhokoliv důvodu, vždy musíte shromáždit dostatek důkazů, abyste prokázali oprávněnost svého kroku.

Vše fotografujte, požádejte o písemné potvrzení pracovníky hotelu nebo o svědectví dalších účastníků zájezdu. Čím více důkazů, tím méně problémů při uplatňování reklamace.

Tip! Co dělat v případě, když nastane pravý opak, tzn. vy způsobíte škodu hotelu? Stačí chvilka nepozornosti, a požár, elektrický zkrat nebo vytopená koupelna je na světě. Proti tomuto riziku se můžete pojistit, a to v rámci pojištění odpovědnosti, které v našem srovnávači cestovního pojištění najdete jako jedno z připojištění.

Porovnat ceny cestovního pojištění