Koronavirus a podnikání, aneb jak zvládnout tuto nelehkou dobu

| 19. 3. 2020
koronavirus a podnikání

Pokud máte firmu nebo jste OSVČ, možná v současné době procházíte nelehkým obdobím. Pomůžeme vám zorientovat se v tom, na co máte nárok a jak období současné epidemie přežít tak, aby váš podnik příliš finančně nestrádal.

Možná řešíte to, že máte zavřenou provozovnu a nulové tržby. Nebo vám dluží peníze odběratel, který kvůli aktuálním opatřením nemá na zaplacení.

Nebo máte děti, se kterými musíte být doma. Tato situace je pro podnikající lidi velmi komplikovaná, ne však nezvládnutelná.

Na co máte v dnešní době nárok?

Bezúročná půjčka

Jestliže jste se dostali do tíživé finanční situace, máte nárok na výhodné úrokové podmínky.

Speciální půjčku pro podnikatele znevýhodněné koronavirovými opatřeními nabízí Českomoravská záruční a rozvojová banka.

Tento úvěr je bez úroků a poplatků. Podnikatel může čerpat finanční částku v rozsahu 500 000 Kč až 12 milionů Kč.

Výhodou je možnost odložených splátek – tzn. podnikatel si může splácení odložit až o 12 měsíců.

Ošetřovné pro OSVČ

Vláda v současné době jedná o tom, že by schválila poskytování ošetřovného i pro OSVČ.

Pokud by tedy rodič, který je osoba samostatně výdělečně činná, zůstal doma s dítětem mladším 10 let, měl by nárok na tuto dávku.

O podrobnostech se zatím jedná.

Kompenzace vzniklých škod

Vládá rovněž projednává možnost, že by podnikatelům poskytla finanční pomoc. Na tento účel chce vyčlenit až bilion Kč.

Bude se jednat o kompenzaci náhrad mezd, daňové úlevy, finančních injekce  a kurzarbeit.

Odložený termín daňového přiznání

Kvůli letošním mimořádným podmínkám můžete podat daňové přiznání o 3 měsíce později,

Jak se nyní vypořádat s touto situací?

Je skvělé vědět, že vás vláda nenechá bez pomoci. Bude to však stačit? Co když i přesto budete finančně strádat, přijdete o svou klientelu, nebo se dostanete do dluhů kvůli nemožnosti splácet svým dodavatelům?

Záleží jen na vás, zda koronavirovou krizi budete brát jako nevýhodu, nebo šanci. Pokud preferujete to druhé, inspirujte se našimi užitečnými tipy.

Zůstaňte v kontaktu se svou klientelou

Nikdo nevíme, jak dlouho nouzový režim potrvá, zda pár dnů, nebo měsíců. Byla by však škoda za tu dobu přijít o to nejcennější, co máte – o vaše klienty.

Dejte jim vědět, že ti pro ně stále jste a jakmile všechno skončí, budete pro ně opět k dispozici. Neztratit s nimi pouto je teď to nejdůležitější, na co byste se měli zaměřit.

Protože až se vše opět vrátí do normálu, vzpomenou si, že jste tu pro ně v této nelehké době byli. Jak s nimi v dnešní době komunikovat?

  • Vrhněte se na sociální sítě. Pokud vaše firma zatím není příliš aktivní na Facebooku a Instagramu, nyní je ideální čas to napravit. Lidé teď mají čas, a mají ho opravdu hodně. Právě na sociálních sítích je můžete zastihnout. Zaměřte vaši reklamu třeba na dění ve vaší firmě. Natočte video ze zákulisí vaší výroby. Poskytněte užitečné rady. Pochlubte se s tím, že připravujete zajímavou produktovou novinku, na kterou se lidé můžou po skončení karantény můžou těšit.
  • Zvyšte si skóre a pomáhejte lidem. V současné době není příliš prostor na prodej, ale spíš na branding – tzn. posílení povědomí o vaší značce. Dejte lidem vědět, že stojíte na jejich straně a chcete jim pomoct. Pokud jste třeba fitness centrum, natočte video o tom, jak si zacvičit v doma obýváku a udržovat se tak ve formě. Jestliže provozujete bistro, zasdílejte návod třeba na přípravu skvělého smoothie, které lidi nabije vitamíny a posílí jejich imunitu. Nebojte se vrhnout i do charity. Pokud jste restaurace či jiná potravinářská firma, věnujte tašky jídla seniorům, díky čemuž nebudou muset po několik dní vycházet z domu a riskovat nákazu. Tyto aktivity vám v současné době sice žádné peníze nepřinesou, ale zvýší vám „karmu.“ A až bude po všem, lidé si to budou pamatovat a ochotně se k vám budou vracet.

Nevýhodou podnikání je existence fixních nákladů. Tzn. i když k vám lidi nechodí, pořád musíte platit pronájem prostor a mzdy zaměstnanců.

Využijte internet a získejte nové zákazníky online

Není však pravda, že jste nyní odsouzeni k nulovým tržbám. Zkuste je zvýšit tím, že nabídnete vaše služby online.

Pokud jste jazyková škola, nabídněte služby vašich lektorů přes webkameru. Podobné online schůzky si můžou sjednat i psychoterapeuti, osobní kouči, soukromé účetní, atd.

U předávání know-how totiž tolik nezáleží na tom, zda se jedná o osobní nebo online formu. Těžší to bude u ostatních odvětví. Lidé v současné době totiž nechtějí a nemůžou nakupovat.

Motivujte zákazníky k nákupu výhodnou akcí či slevou

Způsobem, jak je k nákupu motivovat, je poskytnout jim nějaké zvýhodnění – například výraznou slevu či něco navíc k danému produktu či službě.

Třeba festival Jeden svět, který byl kvůli koronaviru zrušen, přesunul většinu svých filmů na internet.

Lidé si je mohli stáhnout za zvýhodněnou cenu (která byla o téměř polovinu nižší, než klasická vstupenka na festival) a navíc jim byly zpřístupněny i filmy, který byly beznadějně vyprodané dlouho dopředu.

Vydejte a prodejte knihu online (e-book)

Kreativitě se meze nekladou. Může jít třeba o e-book, ve kterém shromáždíte užitečné informace o vašem oboru a který poté můžete prodávat, nebo nabízet za dobrovolný příspěvek.

Nabídněte zvýhodněné balíčky

Pokud jste oděvní firma, připravte si pro vaše klientky Beauty balíček. Klientka zadá svou velikost oblečení, zaplatí nějakou peněžní zálohu a kurýr jí přinese deset nejžhavějších oděvních kousků letošní sezóny, které si doma může zkoušet.

Pokud se jí žádný z nich nezalíbí, může je vrátit a záloha jí bude vrácena. Dosah akce můžete ještě zvýšit tím, že klientky vyzvete, aby se ve svých outfitech nafotily a sdílely na sociální síti. Té, která získá nejvíc pochvalných lajků, dáte toto oblečení zdarma.

Potkejte se svými zákazníky pomocí webkamery

Uvědomte si, že lidé sedí doma a nudí se. Pečujte o jejich potřeby a věnujte se jim. Mají teď hodně času. Spousta z nich si připadá osaměle a chce si s někým popovídat.

Řešením může být živé streamování nějaké akce, nebo hromadná konference.

Dejme tomu, že jste obchodní značka s dětským zbožím. Na některý den uspořádejte živé streamování třeba na aktuální téma, jak zabavit děti doma a vyrovnat se s touto pro někoho stresující situací.

Hovořit bude uznávaná dětská psycholožka, která poradí užitečné tipy + další část internetové seance může být ve znamení vzájemného sdílení zkušeností jednotlivých maminek.

Klientky se dozví užitečné informace, nebudou si připadat tak osamělé a navíc získají dobrý pocit o vaší značce.

Můžete jim poté nabídnout e-book s ještě více užitečnými informacemi, nebo tento e-book dočasně dát zdarma ke každému nákupu.

Toto jsou jen některé nápady, jak současnou krizovou situaci ustát ve vašem podnikání. Zapojte svou kreativitu a využijte stávající situaci ve váš prospěch.