Jak zjistit svůj bonus u povinného ručení

Auto na euro bankovkách

Patříte-li k těm řidičům, kteří jezdí opatrně a nehody se jim vyhýbají, pak se můžete těšit na zajímavou slevu při sjednání povinného ručení.

Pojišťovny mají zodpovědné řidiče rády, a proto je odměňují tzv. bonusem na povinném ručení, slevou, která je procentuálním vyjádřením doby, po kterou jezdí bez pojistných událostí.

Ta může činit až 60 % z ceny povinného ručení. Jak zjistit momentální bonus na povinném ručení a jak s touto informací naložit? S tím vám poradí náš článek.

Ušetřete s bonusem na povinném ručení

Povinné ručení je zákonem povinné pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, a jako takové by jej chtěl každý řidič co nejlevnější.

Jeho cenu přitom může ovlivnit typ pojistky u konkrétní pojišťovny, model pojištěného vozu i výše vašeho bonusu.

Bonus na povinném ručení je sleva, které lze dosáhnout právě bezproblémovou jízdou. Lze na něj dosáhnout již po 12 měsících sjednaného povinného ručení a jeho výše v procentech se vypočítává z celkové délky předchozích pojištění v měsících, kdy jezdíte bez nehod. Způsob výpočtu tohoto bonusu se přitom u jednotlivých pojišťoven liší.

Většinou však jde o 5% slevu za každý jeden rok bez zavinění nehody, některé pojišťovny dokonce nabízí i 8 %. Maximální výše bonusu je pak mezi 50 a 60 %, což už je při sjednání pojistného výrazný cenový rozdíl.

Jak vypadá výpočet bonusu v praxi?

Vaše pojišťovna po každých 12 měsících trvání vašeho pojištění sečte jeho celkovou délku a od výsledného čísla odečte postih za pojistné události.

Výši tohoto postihu si každá pojišťovna stanovuje podle sebe, toto číslo se pohybuje mezi 24 a 36 měsíci. Výsledek pak ovlivní přiznanou procentuální slevu na sjednání pojištění na dalších 12 měsíců. A tak stále dokola.

Pokud například řídíte již 10 let a za tu dobu jste měli jen jednu dopravní nehodu, které pojišťovna přisoudí váhu 24 měsíců, váš výsledný bonus na sjednání nového pojistného bude 96 měsíců, tedy 10 x 12 měsíců minus 24.

Tento výsledek pojišťovna převede na procentuální slevu, jíž vám uzná při sjednání nového pojistného. Je tedy velmi pravděpodobné, že po 10 letech bez nehody bude váš bonus minimálně
50 %
.

Co je to malus?

I tomu nejlepšímu řidiči se může stát, že způsobí dopravní nehodu. Shoda několika nepříjemných náhod vás může stát od 24 do 36 měsíců bonusu, který vám pojišťovna strhne.

Existují ale i řidiči, kteří mají povinné ručení sjednané pouze krátkou dobu, například mladí začínající řidiči, a zároveň se stanou účastníky nebo dokonce viníky dopravní nehody.

Takovým řidičům hrozí strhnutí většího počtu měsíců, než je jejich “vyježděný” základ.

Pokud je po odečtení měsíců za pojistné události z celkového počtu měsíců, kdy trvalo povinné ručení, výsledek záporný, jedná se o tzv. malus, neboli záporný bonus.

Řidiči s malusem jsou pak z pohledu pojišťoven považováni za rizikové a sjednání nového povinného ručení pro ně může být výrazně dražší.

Rozdíl v ceně může být až několik tisíc korun. Maximální výše malusu je přitom až 150 %. Při ceně 2 000 Kč za pojištění by pak takovýto řidič platil 5 000 Kč, kdežto řidič s bonusem například 50 % jen 1 000 Kč.

TIP: Hledáte povinné ručení? Na recenzním portálu ChciPoradit.cz naleznete aktuální srovnání povinného ručení.

Jak zjistit výši bonusu či malusu?

Zajímá vás, s jakou slevou můžete počítat při sjednání povinného ručení? Pokud si pamatujete, jak dlouho už máte sjednané povinné ručení a jak dlouho jezdíte bez nehod, znáte i výši svého bezeškodního průběhu, od nějž se bonusy odvíjí.

Pokud si nejste jeho výší jistí, nechte si u své pojišťovny vystavit tzv. potvrzení o bezeškodním průběhu.

Tuto informaci totiž budete potřebovat při sjednání povinného ručení u jiné pojišťovny. Ačkoli se totiž povinné ručení sjednává ke konkrétnímu vozu, bonusy se počítají přímo na vaši osobu a váží se tak k rodnému číslu nebo IČO.

Protože každá pojišťovna používá pro výpočet bonusů jiný systém, převádí se právě bezeškodní průběh a ne bonusy jako takové.

Bonus lze zjistit také výpočtem při online sjednání. Formuláře jednotlivých pojišťoven jsou totiž propojeny s centrální databází České kanceláře pojistitelů, kde jsou podle IČO nebo rodného čísla evidovány všechny informace o smlouvách a pojistných událostech řidičů od roku 2000.

Tato databáze není veřejně přístupná, pro odpověď proto musíte vždy ke své pojišťovně.

Novopečení řidiči musí počkat

Nevýhodou bonusů je to, že je lze načerpat až za určitou dobu, minimálně pak 12 měsíců bezproblémové jízdy.

Každý člověk, který získá řidičské oprávnění, začíná tedy s nulovým bonusem a povinné ručení pro něj představuje velkou finanční zátěž. Pokud bude takový řidič jezdit po celý rok bezproblémově, získá za něj 5% slevu na dalších 12 měsíců.

Způsobí-li však dopravní nehodu, může mu to nejen nabourat řidičské sebevědomí, ale navíc nepěkně navýšit cenu povinného ručení.

Mladí řidiči proto často využívají finanční pomoc od rodiny, případně uzavírají povinné ručení na jinou osobu.

Sjednání povinného ručení na druhou osobu

Přestože je povinné ručení v České republice povinné, zákon neukládá povinnost jeho uzavření na provozovatele či majitele vozidla.

Množství řidičů proto řeší problém malého bonusu uzavřením povinného ručení na blízkou osobu, jejíž bonus je vyšší, například na rodiče či prarodiče.

Pojistníkem tedy může být prakticky kdokoli, koho si vy sami zvolíte. Tento člověk, na jehož jméno je vystavena i pojistná smlouva, vám jen musí podepsat plnou moc, abyste mohli řešit případné události.

Podle průzkumu pojišťovny Generali zvolilo tento způsob sjednání pojištění 57 % mladých řidičů, kteří jako pojistníka využili především matku nebo otce. Zbylých 43 % raději spoléhá samo na sebe.

Ačkoli je tento způsob sjednání naprosto legální, pojišťovny na něj nahlíží přinejmenším s nelibostí, protože tak přichází o zisk.

Některé z nich účtují k ceně pojistného přirážku v případě, že je sjednáno na jinou osobu než majitele či provozovatele vozidla.

Toto řešení navíc není z dlouhodobého hlediska výhodné ani pro zúčastněné osoby.

Zkušený řidič riskuje své bonusy, pokud bude mladý řidič opět bourat, a ten zase nemá šanci získat vlastní bonus.