Benzín nebo diesel? Jaké jsou výhody a nevýhody těchto motorů?

Pistole na čerpací stanici s benzínem nebo dieselem

Při koupi nového vozu se vám nejspíš honí hlavou spousta otázek. Sedan nebo kombi, černé nebo bílé, benzin nebo diesel?

Odpovědi na otázky ohledně barvy a typu auta u nás nedostanete, zato vám však poradíme, který druh motoru je pro vás nejvhodnější.

Kam a jak často budete jezdit?

Nejdřív byste se měli zamyslet nad tím, jak často a k jakým cestám budete auto využívat. Řidička, která vozí děti do školy, na kroužky a odpoledne zajede na nákup, si vystačí s benzínovým motorem.

Diesel naopak ocení řidič, který každý den absolvuje cestu přes celou republiku. Obecně se udává, že dieselové auto se vyplatí kupovat od 10 až 15 000 najetých kilometrů ročně.

Jezdíte-li méně, diesel se vám vzhledem k vyšší pořizovací ceně a nutným servisním zásahům, jako jsou například výměna filtru pevných částic, dvouhmotového setrvačníku nebo turbodmychadla, nevyplatí.

Pokud ale jezdíte často, dieselové auto vám dřív nebo později investici vrátí, jelikož cena za litr paliva je přibližně o korunu nižší než u benzínu a průměrná spotřeba je nižší.

Základní rozdíl: palivo

Řečeno zcela laicky, palivo je v motoru “výbuchy” přeměňováno na mechanickou energii. Právě původ těchto výbuchů určuje, zda jde o zážehový motor, který spaluje benzín, nebo vznětový motor spalující naftu.

Motorová nafta, též diesel, je směs kapalných uhlovodíků získaných destilací a rafinací z ropy. Její kvalita je určována cetanovým číslem, které ovlivňuje její vznětlivost. Benzín je též tvořen uhlovodíky a je vyroben z ropy.

Jeho kvalita se určuje oktanovým číslem, které ovlivňuje spalování – čím vyšší, tím lepší.

Rozdíl mezi těmito dvěma motory přitom nespočívá pouze v druhu paliva, ale i ve způsobu jeho zapalování, provozní teplotě obou paliv a dalších aspektech, které si popíšeme níže.

Výhody benzínového motoru

  • Nižší pořizovací cena
  • Nižší náklady na údržbu a servis
  • Vyšší jízdní komfort a nižší hlučnost
  • Jednodušší způsob řízení
  • Nižší cena za povinné ručení
  • Větší odolnost proti mrazu

Pojďme se blíže podívat na pro a proti jednotlivých motorů. Auto s benzínovým motorem je vhodné především na opakované krátké cesty a přerušovanou jízdu v městském provozu.

Pořizovací cena takového vozu je většinou nižší, což lze říci také o náhradních dílech a servisu motoru. Motor má lepší akceleraci a při jízdě budete mít pocit, že jedete mnohem rychleji, než ukazuje tachometr.

Benzínový miláček zpravidla také slibuje vyšší komfort při jízdě, nižší hlučnost a vibrace, a v neposlední řadě také nižší cenu za povinné ručení.

Co se týče jízdy v zimě, u benzinového motoru je pouze malá šance, že budete mít problém nastartovat. Benzin je totiž poměrně odolná substance, která odolává i velmi nízkým teplotám.

Nevýhody benzínového motoru

  • Dražší palivo
  • Vyšší spotřeba
  • Slabší výkon při nižších otáčkách
  • Menší životnost
  • Rychlejší pokles pořizovací ceny vozu

Nevýhody spatřujeme ve vyšší spotřebě paliva, které je navíc za cenu přibližně o korunu dražší, než pro dieselové motory.

Tento rozdíl však nyní není tak markantní a dá se předpokládat, že se cena těchto komodit do budoucna zcela srovná.

Benzínové motory jsou navíc mnohem náchylnější na kvalitu paliva, což může vést k jejich rychlejšímu opotřebení a snížení životnosti.

Při nižších otáčkách také budete mít co dělat, abyste z vozu dostali dostatečný výkon.

Výhody dieselového motoru

  • Levnější palivo
  • Nižší spotřeba o 25 – 30 % ve srovnání s benzínovým motorem
  • Delší životnost
  • Pomalejší pokles pořizovací ceny vozu
  • O 30 % větší výkon než benzínový motor
  • Vyšší účinnost díky vyšší kompresi

Pokud auto využíváte naplno a dokážete bez problému najet 20 000 km a víc, vyplatí se vám investovat do vozu s dieselovým motorem.

Většina těchto vozů má nižší spotřebu paliva, které je navíc levnější než benzín. Vaše investice se vám tedy v dlouhodobém horizontu může vrátit.

Na rozdíl od benzínových aut, diesely si lépe poradí s vyšší zátěží, takže se hodí při častém převážení většího nákladu nebo počtu osob, jsou efektivnější při nízkých a středních otáčkách a motor má delší životnost.

Velké pozitivum vidíme v pomalejším poklesu ceny vozu, která je stabilnější než u benzínových aut. Diesel je tedy skvělou volbou i pro řidiče, kteří automobil plánují za nějaký čas prodat.

Nevýhody dieselového motoru

  • Vyšší pořizovací cena vozu
  • Nízká odolnost proti mrazu a vlhku
  • Nevhodné pro městské popojíždění
  • Nižší jízdní komfort, vyšší hluk a vibrace
  • Vyšší cena povinného ručení
  • Větší ekologická stopa

Dieselový agregát se rozhodně nehodí pro městské popojíždění a neustálé zastavování na semaforech. Nejenže se tím zvyšuje spotřeba, ale motor se tímto způsobem zbytečně ničí.

Většina automobilek už proto upustila od výroby menších dieselových vozů, protože o ně kvůli nepraktičnosti klesal u řidičů zájem.

Negativa dieselů spatřujeme ve vyšší pořizovací ceně, vyšších nákladech na servis, nižším jízdním komfortu a vyšší ceně povinného ručení.

Dieselový motor je také háklivější na mrazivé teploty a vlhkost, a přestože jsou dnes vozy podrobovány přísnějším kontrolám a náročnějším výrobním kritériím, zanechávají za sebou větší ekologickou stopu než motory benzínové.

Ekologická stránka

V září 2015 odhalila americká Agentura pro životní prostředí informaci o tom, že německá automobilka Volkswagen změnou nastavení svých motorů dočasně snižovala množství vznikajícího oxidu dusíku (NOx), aby automobily splnily zákonný limit.

Tato aféra, která je podle skandálu Watergate vtipně pojmenovaná jako Dieselgate, odstartovala hon na čarodějnice v automobilovém průmyslu a rozjitřila otázku ekologických dopadů používání jednotlivých druhů motorů.

Ačkoli se většina ekologických problémů spojených s dieselovými motory týká především starších modelů, které ještě nebyly vybaveny filtry pevných částic a dalšími prvky redukujícími emise, diesely obecně produkují mnohem více NOx než benzínové agregáty.

Benzínové motory mají ovšem na triku vyšší emise CO2, takže jde vlastně jen o otázku času. Emise NOx mají sice větší okamžitý vliv na naše zdraví, ovšem emise CO2 mohou v dlouhodobém horizontu nepříznivě ovlivnit klima celé planety.

Nutno zmínit, že tento problém zcela neřeší ani automobily na alternativní pohon. Ani hybridní, ani elektrické motory, které jsou většinou vyrobeny za využití fosilních paliv, nejsou zcela “zelené”.